Förtydligande.

Jag känner ett behov av att förtydliga/utveckla mitt senaste blogginlägg då responsen har varit väldigt blandad.
Jag är varken bitter eller trött på mitt yrke utan vill bara förmedla min vardag, min upplevelse och känsla. Jag vill göra er uppmärksamma på att det inte bara är guld och gröna skogar utan mycket slit, stress för att lyckas leverera och leva upp till era förväntningar (gäller nåde som PT och GTI).

Betalar kunderna för två timmar per månad är det också det de får. Varför ska jag lägga ner 10h när jag endast får betalt för två? Är inte min tid värd mer?

Beställer jag tid hos frisören för klippning är det också det jag får och inte en färgning.

Gällande det här med jobbtelaterat till ex Facebook så är det samma sak där. Varför ska jag, på min obetalda fritid, svara på frågor som receptionspersonalen (som faktiskt jobbar) kan hjälpa till med.
Här är det främst medlemmar som jag syftar på men även PTkunder som vill ha hjälp med "vanliga" gymrelaterade frågor.

Självklart svarar jag på mail/sms som mina PTkunder skickar men kanske inte klockan 23:14 en torsdagskväll..

I början var jag otroligt snäll och bjöd bort mycket gratis, fanns tillgänglig 24/7 och hjälpte mer än gärna till och visade övningar till höger och vänster.

Det fungerade när jag "bara" hade ett fåtal kunder och hade all tid i världen. Nu när jag är fullbokad samt har fullt upp med GT och ansvar måste jag vara extra tydlig med vad som gäller. Schemat är fullbokad från måndag till fredag, (och även helger emellanåt) och jag värdesätter min fritid. Min egentid där jag laddar om för att kunna vara en riktigt vass PT/gruppträningsinstruktör/sambo/medmänniska.

Någonstans måste jag dra gränsen och visa att min tid, min kunskap är dyrbar. Jag har inte läst tre år på universitet för att arbeta gratis.

Ger jag bort för mycket sätter jag dessutom käppar i hjulet för mig själv och min karriär. Varför ska kunder betala mig extra för att få övningar/upplägg/tips och trix om jag ger dem svar på alla deras frågor? Det låter kanske inte så mycket att svara på en fråga, visa en övning. Men om alla ställer en fråga eller ber mig visa en övning varje dag så har de ganska snart fått ihop en rejäl övningsbank och en mängd gratiskunskap kring kost/träning.

Detsamma gäller mitt schema. Erbjuder jag tider mellan 07:00- 17:00 en dag så är det det som gäller. "Du kan inte 06:00 eller 18:00..?" Jag lovar, jag nämner alla tider jag har tillgängliga den närmsta veckan/dagen du efterfrågar. Är det fullbokat/upptaget de tider du önskar så kan jag bara rekommendera att du är ute i god tid till nästa gång, alt redan nu bokar upp tider för en-två månader framöver.
12h-dagar är ingen favorit, inte heller att jobba 7dagarsveckor. Jag har testat båda delarna, både frivilligt och ofrivilligt. Det enda det resulterar i är en PT med utmattningssyndrom..

Jag har varit, och är där, till viss del fortfarande. Jag vill vara tillmötesgående och flexibel för mina kunder, men till vilket pris?
Det finns perioder då jag gråter konstant, perioder då jag inte vill lämna sängen, allra minst träffa folk. Jag måste få säga nej, jag måste också kunna få ha 40h veckor. Vem är jag att predika om en hälsosam livsstil om jag själv inte kan upprätthålla en?

Ringer du till tandläkaren/frisören/annan hantverkare så knövlar du inte med tiden. Antingen svänger du om i ditt schema för att få till tid eller så väntar du snällt tre veckor till första lediga tid finns.
Varför ska det vara skillnad för oss?

Det är verkligen inte mening att trampa någon på tårna. Jag förstår att det ser olika ut på olika anläggningar, och inom olika gymkedjorna.
Men det här är min vardag, min kropp och mitt liv.