Nyårslöften.

Nytt år, nya möjligheter, nya löften, ny start.
Känner du igen dig?
Varje år är det samma visa.
Vi ska bli hälsosammare, lägga mindre tid på jobbet, äta bättre, träna mer, osv.
Samma löften, år efter år.
Då är min fråga.
Hur du lyckas du egentligen med dina löften? ;)
 
Jag ska ge dig ett verktyg, ett väldigt enkelt sådant, som garanterat kommer hjälpa dig att ta fram effektiva mål.
Låt mig presentera SMART- en modell som används av både privatpersoner, företag och idrottare.
Specifikt- Målet måste vara klart och tydligt för att undvika feltolkningar, tvister och kryphål.
Mätbart- Det måste på något sätt gå att mäta resultatet för att veta om framsteg gjorts, tex i cm, kg, tid.
Accepterat- Tänk på att du sätter mål för din skull, ingen annans. Detta för att lyckas hålla motivationen uppe.
Realistiskt- Målet måste vara möjligt att nå, men att det samtidigt är utmanande.
Tidsbestämt- Det måste finnas en deadline för ditt mål annars kommer det prioriteras bort/rinna ut i sanden.
 
Exempel:
Jag ska börja springa.
Den 1 juni ska jag klara av att springa 5km utan att behöva stanna.
 
Jag ska gå ner i vikt.
Den 15 maj ska mitt midjemått ha minskat med 5cm. 
 
Jag ska börja träna.
Till semestern ska jag klara av att göra 3 chins med den egna kroppsvikten.
 
Hänger ni med? :)
 
Ytterligare tips för att lyckas är att inte sätta upp för många mål, börja med ett par stycken. Det ökar dina chanser att nå dem, istället för att stressa upp sig och misslyckas med alla.
Delmål är ytterligare ett sätt att säkerställa att utvecklingen går åt rätt håll. Ta till exempel exemplet med löpningen- ett delmål skulle kunna vara att vid påsk kunna springa 2,5km utan att stanna. Sätter du upp fler
 delmål garderar du upp dig och hinner på så sätt "rädda upp" situationen om det skulle vara så att du halkar efter. Ta midjemåttet som exempel- här skulle delmålen kunna vara att varje månad minska midjemåttet med 1cm. Märker man vid andra mätningen att ingen ytterligare cm har tappats har man fortfarande möjlighet att justera ev upplägg och ta igen denna cm vid nästa mätning.
 
Så.
Nu ser ni över era nyårslöften, rensar och väljer ut de viktigaste för just dig.
Därefter omformulerar ni dem så att de blir bulletproof, okej?
 
Vill man verkligen säkerställa att man ror hem årets löften kan en planering/upplägg, en sk gameplan, vara att föredra. Har man ingen aning om hur detta ska gå till hjälper jag, som PT, gärna till- det är liksom lite utav mitt jobb! ;)
Ni når mig på [email protected]
 
LYCKA TILL!
Jag tror på er, och jag hoppas att ni också gör det.
 
 
Bild från google.se